Na zářijovém staršovstvu schválili naši presbyteři návrh vyhlášení nové sbírky, tentokrát na opravu varhan. Před několika měsíci ukončená sbírka obou našich sborů spravujících kostel na restaurování vitrážových oken byla velmi úspěšná a poděkování patří všem ochotným dárcům, kteří v ní na vitráže přispěli. Dnes před námi stojí další, finančně náročný úkol uskutečnit během příštích dvou let opravu našich varhan v kostele tak, aby byla obnovena jejich krása i zvuk v celém rozsahu tohoto nástroje.
Pneumatické varhany postavené firmou Gebrüder Rieger v roce 1907 jsou po zvukové, technické i výtvarné stránce velmi cenným dílem, zvláště pro hudbu romantického období, a proto jsou památkově chráněné. (Podrobný popis varhan najdete níže). Hlavní funkce varhan ale není dekorativní, nýbrž zvuková. Účastníci bohoslužeb jsou si dobře vědomi, jaký klenot na svém kůru mají, a stejně tak odborníci, ale kulturní veřejnost již tuto hodnotu v současnosti ocenit nemůže. Předmětné varhany jsou sice dnes ještě v hratelném stavu, vykazují ale celou řadu poruch, které je v současné době diskvalifikují pro koncertní využití a znesnadňují i hudbu při bohoslužbách. Dokonce existuje velké riziko jejich vážného poškození. Obnova technického a zvukového stavu nástroje rozhodně přinese oživení pro využití krásného kostela, ve kterém varhany stojí nejen pro naše sbory, ale i pro město.
Z řady ostravských varhan, které mají každé svoji unikátní hodnotu (větší či menší), nástroj v evangelickém kostele bude mít po obnově vedle všech ostatních velmi významné místo a varhaníci i milovníci varhanní hudby budou velmi rádi naslouchat jejich kultivovanému a osobitému zvuku jak při sólovém použití, tak v kombinaci s jinými nástroji či pěveckými uskupeními, neboť i pro tento typ produkcí je kůr evangelického kostela vhodný. Již v minulosti, dokud to stav varhan umožňoval, byly využívány v rámci koncertů vokálních souborů, školních koncertů a komorních koncertů v doprovodu sólových nástrojů. Farní sbory Českobratrské církve evangelické v Ostravě a Slezské církve evangelické augsburského vyznání, jsou vstřícní k možnostem konání takových koncertů, jež jsou opravdu hojně navštěvovány širokou veřejností.
V současné době proto připravujeme provedení obnovy na úrovni opravy našich varhan dle metodického postupu údržby kulturních památek. Dojde jak k obnově píšťaliště, kdy je kladen důraz na zachování původního krásného zvuku, tak měchu a jeho součástí, na nichž se projevuje vliv stáří stroje, a rovněž k potřebným opravám v hracím stole (na klaviaturách a některých pneumatických prvcích). Obnova proběhne pravděpodobně ve dvou etapách, možná se něco stihne již v roce 2024, ale hlavně v roce 2025 a částečně v první polovině roku 2026. Počítáme s tím, že cena nepřesáhne 800.000,- Kč.
Financování oprav bude částečně zajištěno z prostředků Farního sboru ČCE, obrátíme se s žádostí o finanční dar na Statutární město Ostrava, které nám také předběžně slíbilo pomoc, a dále počítáme s vyhlášením otevřené sbírky, a proto se obracíme na členy našich sborů, ale také na všechny přátele a známé s prosbou o finanční podporu. Vaše a naše podpora bude velmi důležitá, aby mohla být provedena oprava v úplném rozsahu.
Transparentní účet věnován opravám varhan v kostele:
2800808162/2010.
Gebrüder Rieger, Jägerndorf (Krnov), OPUS 1403, r. v. 1907.
1907 – instalace varhan
2001-2002 – generální oprava varhan
2008 - prohlášení za kulturní památku (Odůvodnění)
Kostel skrývá uvnitř zajímavý nástroj krnovské továrny. Varhany byly instalovány v roce 1907. (Kostel byl postaven z důvodu nedostačující kapacity původní evangelické kaple na Vítkovické ulici. Ta byla rovněž vybavena varhanami Gebrüder Rieger z rané produkce tohoto závodu, dle oficiálních opusových seznamů nástroj pocházel z roku 1878, disponoval pouhými třemi rejstříky a nesl opusové číslo 33).
Varhanní skříň je rozdělena do dvou věží umístěných na každé straně kůru, povrchově je upravena mořením a transparentním lakem, každá z obou částí skříně disponuje pěti píšťalovými poli. Barevné provedení skříně i její nenápadný geometrizující dekor dokonale ladí s ostatními dřevěnými prvky v interiéru. Původní třífázový ventilátor Siemens-Schuckert stále strojí v tlumicí skříni před vstupem na kůr, varhanní vzduch je však po restaurování nástroje v roce 2001 firmou Poukar-Eliáš dodáván ventilátorem novým, umístěným přímo ve skříni varhan. Nástroj je velmi zdařilým exemplářem z produkce krnovského varhanářského závodu, i proto je od roku 2008 prohlášen za kulturní památku.
Ze zprávy restaurátora: Nástroj postavila firma Rieger a je osazen dvěma manuály, pedálem a dvaceti šesti znějícími rejstříky. Ovládací traktura je složena takto: hrací stůl tlakový, spodní relle tlakové, vrchní relle tlakové, rejstříkové kancely jsou osazeny kuželkami, ovládané klínovými, tónovými míšky. Jednotlivé manuály jsou umístěny v samostatně stojících skříních – I. manuál a tři pedálové rejstříky v levé skříni, včetně regulačního měchu a v pravé skříni je umístěn II. manuál v žaluziové skříni, za prospektem jsou tři pedálové rejstříky včetně hlavního zásobního měchu ve spodní části. Hrací stůl je samostatně stojící blok uprostřed kruchty. [Josef Poukar – restaurátor varhan v letech 2001-2002]
Z odůvodnění prohlášení varhan za kulturní památku: Jedná se o větší nástroj velmi dobrých zvukových kvalit tehdy nejvýznamnější varhanářské firmy v rakousko-uherské monarchii. Hodnotu nástroje zvyšuje netradiční řešení skříní s použitím zajímavého geometrizujícího dekoru. Nástroj tvoří nedílnou součást interiéru chrámu. Ojedinělý je i nepoužívaný, ale přesto zcela dochovaný varhanní ventilátor s třífázovým motorem Siemens-Schuckert.
Číslování dle pořadových čísel sklopek umístěných na hracím stole nad manuály pod lištou s číselným a jmenným označením, řazení zleva doprava:
0 Calcant, 1 Rohrwerk Abstellerm, 2 Ausschalter, 3 Piano, 4 Mezzoforte, 5 Forte, 6 Tutti, 7 Crescendo.
I. manuál:
C – f3 (56 tónů)
8 Prinzipal 8`
9 Bordun 16`
10 Hochflöte 8`
11 Gamba 8`
12 Salicional 8`
13 Gedeckt 8`
14 Trompete 8`
15 Octave 4`
16 Flöte 4`
17 Kornett 3-5-fach
18 Mixtur 4-fach
II. manuál:
C – f3 (56 tónů)
19 Geigen Prinzipal 8`
20 Lieblich Gedeckt 16`
21 Flute Harmonique 8`
22 Aeoline 8`
23 Vox Celestis 8`
24 Rohrflöte 8`
25 Octave 4`
26 Traversflöte 4`
27 Harmonia Aethaeria 4-fach
Pedál:
C – d1 (27 tónů)
28 Violon 16`
29 Subbass 16`
30 Posaune 16`
31 Octavbass 8`
32 Cello 8`
33 Gedecktbass 8`
Spojky a pomocná zařízení:
34 Manualkoppel
35 Superoctavkoppel I
36 Superoctavkoppel I-II
37 Suboctavkoppel II-I
38 Pedalkoppel I
39 Pedalkoppel II
Tremolo
Swellwerk
Crescendo
Decrescendo