Setkání staršovstva 2011

Setkání staršovstva 2011
Setkání staršovstva 2011

leden 2011

PERSONÁLNÍ OBLAST

  • Hledání druhého kazatele – s. Ewa Jelinek je ochotna přijmout kandidaturu na místo druhého kazatele sboru.

ORGANIZAČNÍ OBLAST

  • Výroční sborové shromáždění se bude konat v neděli 27. března – s volbou nového staršovstva.
  • V partnerském sboru v Purley se bude 5. března konat instalace farářky Nicoly Furley-Smith jako moderátorky Jižní synody URC.

HOSPODÁŘSKÁ OBLAST

  • Mimořádná sbírka na ostravskou Diakonii činila asi 4.700 Kč. Vybraná částka bude navýšena do 20.000,- Kč a zaslána Diakonii.
  • Byla jmenována skupina pro sestavování rozpočtu pro rok 2011.

únor 2011

PERSONÁLNÍ OBLAST

  • Volba s. Ewy Jelinek na místo farářky sboru bude provedena sborovým shromážděním v září.

ORGANIZAČNÍ OBLAST

  • Informace o akcích dorostu na webových stránkách je dostupnější: je zjednodušen přístup k informacím o táborech a víkendových akcích.
  • Příprava voleb nového staršovstva:
    Kandidaturu přijali: M. Waloschek, J. Friedrich, D. Mach, Š Rajdusová, I. Pellarová, J. Cholevová. E. Jelínková, H. Vlčinská, J. Grollová, R. Kimmel, M. Skotnica, J. Krupa, J. Drozdová, J. Hašková, E. Krupová
  • Do nového staršovstva kandiduje 15 kandidátů.
  • Slib nového staršovstva byl stanoven na 8. května.
  • Příprava výročního sborového shromáždění:
  • Na nástěnce bude vyvěšen seznam členů sboru s právem hlasovacím k prohlédnutí a případným opravám údajů.
  • Na nástěnce bude zpráva o Diakonii a krátce informace o těch, které finančně podporujeme.
  • neděle 12.června je neděle Svatodušní, na toto datum byla stanovena konfirmační slavnost.

HOSPODÁŘSKÁ OBLAST

  • Schválen rozpočet na rok 2011.

březen 2011

Staršovstvo nebylo pro nízký počet přítomných usnášeníschopné. Proto jen některé věci prodiskutovalo (zabývalo se především přípravou výročního sborového shromáždění). Schvalování toho, co bylo nutné rozhodnout, probíhalo mailovou korespondencí. Takto schválilo zprávu o životě sboru a zprávu hospodářskou za rok 2010 a návrh pořadu výročního sborového shromáždění.

duben 2011

PERSONÁLNÍ OBLAST

  • Ustavení nového staršovstva:
    • Zvoleni za řádné členy: Drozdová Jaroslava, Friedrich Jiří, Grollová Jana, Hašková Jana, Jelínková Eva, Krupa Jan, Krupová Elvíra, Mach Daniel, Skotnica Marek, Vlčinská Hana, Waloschek Michael
    • Staršovstvo je usnášeníschopné, je-li přítomno 7 a více jeho členů.
    • Náhradníci: 1. Kimmel Robert, 2. Cholevová Jarmila, 3. Pellarová Iva, 4. Rajdusová Šárka
  • Volba kurátora, místokurátora, předsedy staršovstva, zapisovatelů:
    • Tajnou volbou byl zvolen kurátorem sboru br. Jan F. Krupa (jednohlasně).
    • Zástupcem kurátora byla zvolena s. Jana Hašková (také jednohlasně).
    • Předsedou staršovstva byl zvolen br. farář Aleš Wrana.
    • Zvoleni tři zapisovatelé v pořadí: br. J. Friedrich, s. E. Krupová, s J. Drozdová.
    • Staršovstvo se schází na svých řádných schůzích každou 2. středu v měsíci. Schůzi svolává předseda staršovstva. Kterýkoli presbyter se může obrátit na předsedu staršovstva s žádostí o svolání mimořádné schůze.
    • Schvalování zápisu: Zapisovatel posílá zápis k připomínkování presbyterům na jejich e-mailové adresy.
    • Ze zápisu se pořizuje usnesení do Zpravodaje.
    • Byl schválen návrh pozvat k účasti na schůzích i zvolené náhradníky. Tito nemají hlasovací právo, ale mají právo poradního hlasu a diskuse. Jejich účast na schůzích staršovstva je dobrovolná.
    • Služby při bohoslužbách (vítání, čtení, spoluvysluhování VP).
    • Presbyteři jsou zavázáni mlčenlivostí o věcech důvěrných.
  • Příprava sborového volebního shromáždění k volbě Evy Jelinek kazatelkou sboru:
    • Sborové volební shromáždění bude v neděli 11. září.
    • Přípravou povolací listiny kazatelky sboru byla pověřena 5-členná skupina.

ORGANIZAČNÍ ZÁLEŽITOSTI

  • Modlitební okénko ve Zpravodaji – náměty do příštího čísla přijímají M. Skotnica a D. Mach.
  • Poděkování ve Zpravodaji – zpracovává J. Drozdová.
  • Slib nově zvoleného staršovstva se uskuteční v neděli 8. května za přítomnosti seniora br. L. Červenky. Bude vysluhována VP.
  • Staršovstvo vyhovělo žádosti pěveckého sboru z Drážďan, aby mohli přespat ve sborových prostorách ve dnech 19. – 21. 7.
  • Ubrousky k večeři Páně – vzhledem k rozporuplným názorům na použití dezinfekčních ubrousků tuzemské výroby bylo rozhodnuto používat o velikonocích ubrousky obyčejné nedezinfekční.

HOSPODÁŘSKÁ OBLAST

  • Diskuse k zavedení topení v kostele – rozhodnuto zakoupit na zkoušku 2 infrazářiče a vyzkoušet je na podzim v chladných dnech.
  • Bylo už objednáno zatravnění a kultivace farní zahrady zahradnickou firmou.

květen 2011

PERSONÁLNÍ OBLAST

  • staršovstvo se zabývalo přípravou dokumentů k volbě E. Jelinek – povolací listinou ad.

ORGANIZAČNÍ ZÁLEŽITOSTI

  • starší věnovali 30 minut brainstormingu na téma: Jaký je náš sbor? – viz níže
  • rozhovor staršovstva se třemi konfirmandkami plánován na červnovou schůzi
  • návrh na zavedení praxe vyplývající z listu Jakubova 5,14. Staršovstvo se shodlo, že jde především o to, aby byli starší hotovi, pokud budou moci, kdykoli přijet za nemocným a sdílet se s ním především v modlitbách. K části druhé (potírání olejem) připraví br. farář do příští schůze krátký teologický rozbor. Určitý problém je v tom, že rodiny málo informují o svých nemocných členech.

HOSPODÁŘSKÁ OBLAST

  • topení v kostele – rozhodnuto zakoupit dva infrazářiče, nejpozději do září, tak aby je bylo možné v nadcházejícím podzimním období vyzkoušet
  • přístup na farní zahradu z kuchyňky – ze strany SCEAV vstřícnost, ochota umožnit přístup přes jejich část pozemku; vzhledem k nejasným cenovým nákladům bylo prozatím rozhodnuto o sestavení cenové kalkulace

červen 2011

ROZHOVOR STARŠOVSTVA S KONFIRMANDKAMI:

  • Staršovstvu byly představeny tři konfirmandky: Michaela Kluzová, Karolína Sikorová a Jitka Vlčinská
  • Po úvodním krátkém přezkoušení, v němž všechny obstály, přednesla každá konfirmandka zpaměti biblický text dle svého zvážení. Od starších se jim poté dostalo slov povzbuzení k vytrvalosti na cestě víry.

I. PERSONÁLNÍ:

  • Doporučení staršovstva k profesní kaplanské službě ve věznici pro AW Br. farář seznámil staršovstvo se svým záměrem ucházet se o uvolněné místo kaplana včetně důvodů, jež ho k tomuto rozhodnutí vedly, a požádal staršovstvo o vydání doporučení k této službě. Starší se k otázce, zda staršovstvo doporučuje AW k profesní kaplanské službě ve věznici, vyslovili kladně.
  • Příprava volby E. Jelinek - Připomínky br. seniora k připraveným dokumentům byly do listin zakomponovány a byla přiložena listina se
    slibem placení Personálního fondu. Staršovstvo tyto změny jednomyslně odhlasovalo.
  • Kazatelská pomoc br. Novotného - staršovstvo tuto věc prozatím odložilo – jak z důvodu časového (do konce roku platí stávající domluva), tak hlavně s vědomím přímé návaznosti na bod I/1.
  • Konfirmační cvičení 2011-2013 – Br. f. Wrana dopisem oslovil rodiny, z nichž by mohli vzejít potenciální účastníci. Vzhledem k rýsujícím se problémům s dojezdovými vzdálenostmi a časy byla dále diskutována otázka důležitosti konfirmační přípravy: staršovstvo konfirmační přípravu považuje v duchovním rozvoji mládeže za velmi přínosnou. Konkrétní podoba však ponechána otevřená - v závislosti na účastnících. 
  • Návštěva manželů Smetanových – Staršovstvo souhlasilo se změnou termínu jejich návštěvy na 23. 10., konkrétní program této neděle se seniory bude upřesněn v září, téma přednášky br. Smetany: Milada Horáková.

II. ORGANIZAČNÍ

  • Návrh na zavedení praxe vyplývající z listu Jakubova 5,14 - Br. f. Wrana přednesl krátký teologický rozbor k tomuto tématu a z následné diskuse vyplynulo, že důležitá je hlavně spoluúčast starších na VP v rodinách, modlitbách s nemocnými; co se týče pomazání, realizovat je v rámci VP při výslovném přání. Dále bylo upozorněno na nezkušenost s tímto aktem a tedy jeho problematickou realizaci.
  • Kandidáti do nové DR střediska Diakonie - Ze stávajících členů nominovaných sborem mají zájem pokračovat br. Groll, Janča, Skotnica, dále kandidaturu přijal br. Friedrich.
  • Oslavy výročí diakonie – stanovisko Střediska je prozatím nejasné, sbor navrhuje následující: uspořádání slavnostních bohoslužeb, problém Střediska s výběrem pozemku pro posezení vyřešit nabídkou dát k tomuto účelu k dispozici zahradu na farním dvorku Dále starší
    souhlasili s využitím kostela pro řípadný koncert. V současné době se čeká na vyjádření ředitele.
  • Noc otevřených kostelů (27.05.) – vzhledem k neočekávaně velkému zájmu by bylo vhodné pro příště naplánovat konkrétnější program
    a pokusit se zapojit více členů sboru
  • Přijat návrh na náhradu rozešitých zpěvníků novými, jež jsou k dispozici v dostatečném množství.

září 2011

PERSONÁLNÍ ZÁLEŽITOSTI

  • Kaplanská služba br. f. Wrany ve věznici – Bratr f. Wrana informoval starší o průběhu výběrového řízení, definitivní rozhodnutí se dozví 15.9., nicméně s největší pravděpodobností mu uvedené místo přiděleno bude. (stalo se – AW)
  • Hledání nového kazatele – staršovstvo schválilo vzhledem k předpokládanému vyústění bodu 1 vznik a složení pracovní skupiny, která se touto věcí bude zabývat.
  • Konfirmační cvičení 2011–2013 – z oslovených se přihlásila jen V. Řimánková; bylo dohodnuto, že pro letošek se cvičení neotevře a E. Jelinek se pokusí příští rok sestavit skupinku širší.
  • Kazatelská pomoc br. Novotného – stanovisko TN (nechce kázat v období, kdy jsou ve sboru dva placení kazatelé, a je ochoten znovu pravidelně vypomáhat, změní-li se situace) staršovstvo chápe a vzalo je takto na vědomí.
  • Praxe přijímání nových členů do sboru. Bratr farář připomněl starším znění čl.2 ŘČC. Z diskuse vyplynuly následující závěry pro praktickou realizaci procesu přijetí do sboru:
    • rozhovor žadatele s kazatelem
    • představení se a rozhovor se staršovstvem, které rozhodne o přijetí
    • představení a uvítání nového člena sboru při ohláškách
    • dát v rámci bohoslužeb/ohlášek prostor i pro vlastní veřejné představení se sboru, bude-li o to dotyčný stát – není nutná podmínka.

ORGANIZAČNÍ ZÁLEŽITOSTI

  • Příprava na konvent konaný 22.10.2011 v Opavě
    • Poslanci konventu – staršovstvo zvolilo br. Jana Krupu a s. E. Jelinek (poslanci) a s. Haškovou a Drozdovou (náhradníci).
    • Poslanci seniorátního shromáždění Jeronýmovy jednoty – s. Vlčinská, náhradník J. Drozdová
  • Listopadání 2011 – 13.11., schválen běžný čas bohoslužeb, tedy 8:30
  • Středisko Diakonie
    • Volba nových členů DR Střediska Diakonie – Staršovstvo zvolilo jako zástupce sboru v DR br. Grolla, Janču, Skotnicu a br. Friedricha.
    • Pro tuto chvíli nebyli zvoleni náhradníci – vytipovaní kandidaturu nepřijali.
  • Den za vymýcení chudoby (út. 18.10.) – organizuje Charita Ostrava ve spolupráci s AS, možnost zapojit se dvojím způsobem: v čase po 16:30 vyzváněním zvonů (5÷10 min.) a vyhrazením prostoru jako sběrného místa potravin pro Potravinovou banku (po celý týden). Staršovstvo se shodlo, že bude možné zajistit obé.
  • Staršovstvo vzalo na vědomí informaci o obnovení konání bohoslužeb v Hlučíně (SCEAV).

HOSPODÁŘSKÉ ZÁLEŽITOSTI

  • Topení v kostele
    • plynové v havarijním stavu, dle revizního technika není možné dále používat;
    • skupinka, jež má jednání v této věci na starosti, má za úkol obnovit jednání se zástupci SCEAV
    • dva infrazářiče pořízeny, ještě chybí stojany

říjen 2011

PERSONÁLNÍ ZÁLEŽITOSTI

  1. Změna počtu členů staršovstva – br. f. Wrana připomenul starším, že s. f. Jelinek je touto schůzí počínaje členkou staršovstva se všemi právy a povinnostmi z toho vyplývajícími.
  2. Instalace s. farářky Ewy Jelinek – po domluvě EJ se seniorem Červenkou se bude konat 20.11. ve 14:00 v kostele.
  3. Seznam členů sboru s hlasovacím právem Bratr farář připomenul starším stávající praxi: platí usnesení, že hlasovací právo má ten člen sboru, který alespoň někdy v uplynulých 3 letech zaplatil salár.
  4. Kaplanská služba br. f. Wrany ve věznici Br. f. Wrana informoval starší o tom, že jej výkonný výbor VDP schválil na místo kaplana.
  5. Hledání nového kazatele – staršovstvo vybralo jména dvou kandidátů k prioritnímu oslovení.
  6. Žádost o přidružené členství – br. Milan Koplík

ORGANIZAČNÍ ZÁLEŽITOSTI

  1. Brainstorming (2. část) – starší přemýšleli nad tématem „Jaký by mohl/měl být náš sbor?“
  2. Konference představitelů luterských církví v Evropě – v rámci Světového luterského svazu; květen 2012; v pátek se budou konat slavnostní bohoslužby, v neděli se účastníci konference rozjedou do okolních sborů
  3. Středisko Diakonie Dovolba členů DR střediska Diakonie – staršovstvo zvolilo zbývající tři členy DR (D. Erich, Mgr. M. Choronží – za pracovníky střediska a Mgr. R. Solich – za odbornou veřejnost) Bratr Skotnica podal zprávu o situaci střediska. Očekává se velký propad ve financování služeb.
  4. Návštěvy ve středisku diakonie (zařízení Domovinka) – br. farář informoval starší o této své aktivitě, kterou bude v dvoutýdenních intervalech vykonávat.

HOSPODÁŘSKÉ ZÁLEŽITOSTI

  1. Topení v kostele – zakoupeny 2 zářiče a 2 stojany; plánovaná schůzka se zástupci SCAV proběhne v říjnu
  2. Opakované krádeže okapu – četnost těchto incidentů je v poslední době nebývalá, nutnost domluvit se s firmou na rychlejší realizaci oprav
  3. Financování víkendovek dorostu – s. Grollová informovala staršovstvo o akutním problému s realizací podzimní víkendové akce dorostu; hned několik dětí by se z důvodů finančních zřejmě nemohlo účastnit, a vzhledem k tomu, že náklady jsou již nyní minimalizované, spatřuje jedinou možnost, jak realizovat akci, v proplacení ubytování ze sborového rozpočtu. Staršovstvo návrh schválilo
  4. Kostel – br. Rajdus připomenul problém zvětralého soklu kostela a navrhuje alespoň zakonzervování nejexponovanějšího místa – ze strany od hlavní silnice. Staršovstvo tento problém dlouhodobě registruje, je zařazen do seznamu plánovaných oprav kostela (po schodištích a drenáži), nicméně vzhledem k jeho velké finanční náročnosti jej v tuto chvíli nelze realizovat.
  5. Bydlení kazatelů sboru – staršovstvo souhlasilo s návrhem na provedení technické analýzy stavu bytu 1. faráře, sestavení návrhu investic a oprav s přibližným odhadem nákladů.

listopad 2011

PERSONÁLNÍ ZÁLEŽITOSTI

  • Situace br. f. Wrany – AW informoval straší o tom, že do věznice nakonec nenastoupí z důvodu negativního psychologického posudku, dle něhož nedisponuje vlastnostmi pro práci v nepřátelském vězeňském prostředí. Svůj mandát ve sboru (do 4/2014) hodlá dodržet, nicméně nevylučuje předčasný odchod v případě podobně lákavé nabídky.
  • Hledání nového kazatele – staršovstvo i přes nastalou změnu pověřilo členy skupinky, jež má toto na starosti, aby v oslovování kazatelů dle seznamu vytipovaných pokračovalo s tím, že bude nabízen nástup v průběhu r. 2014.

ORGANIZAČNÍ ZÁLEŽITOSTI

  • Večeře Páně dětem – staršovstvo se usneslo, že dříve než závazně rozhodne, by bylo vhodné uspořádat k tomuto tématu diskusi otevřenou všem členům sboru – někdy po bohoslužbách, moderovat bude AW, na termínu se domluví AW s EJ.
  • Konal se Brainstorming (3. část) na téma Jak to udělat, aby byl náš sbor takový, jaký by mohl/měl být? Staršovstvo odhlasovalo, že se shromážděnými podněty bude na dalších schůzích postupně zabývat.
  • Konvent – br. farář podal informace z jednání konventu 20.10.2011. Obnoven mandát br. J. Marka – náměstek seniorátního kurátora, předseda konventu – A. Plachý. Rozpačitý průběh – málo diskusí k aktuálním tématům, k rozpočtu. Bratr Krupa poukázal na pro sbor nevýhodné nastavení seniorátních repartic (doposud odvozovány z příjmů). Staršovstvo odhlasovalo vznik skupinky, která se touto problematikou bude hlouběji zabývat a analyzuje možnosti případných návrhů.

HOSPODÁŘSKÉ ZÁLEŽITOSTI

  • Schůzky se zaměstnankyněmi sboru – oboustranně přínosné, nastavena pravidla s předpokladem pravidelných schůzek, na nichž se doladí aktuální plán pracovní náplně.
  • Sloučení sborových zahrad – staršovstvo vyslovilo s tímto návrhem SCEAV souhlas.

prosinec 2011

I. ORGANIZAČNÍ ZÁLEŽITOSTI:

  • Večeře Páně dětem – staršovstvo vzalo na vědomí termín (5. 2.), který pro sborovou diskusi k tomuto tématu vybrali AW s EJ, moderovat bude AW a mj. připomene stanovisko církve; význam diskuse hlavně pro rodiny s malými dětmi a pro presbytery, pro něž budou závěry z diskuse sloužit jako vodítko pro další rozhodování.
  • Jak to udělat, aby náš sbor byl takový, jaký by mohl/měl být?
  • Internetově aktivnější prezentace sboru – M. Waloschek zdůraznil nutnost častější aktualizace vizuálního stylu webových stránek sboru, potřebu živějšího designu a změn vedoucích ke zvýraznění aktuálních informací. Další rozpracování budou mít na starosti br. Waloschek, Wrana a Ewa Jelinek (+ Petr Holibka)
  • Všímat si nových lidí a oslovit je – problémem je nalézt vhodnou míru zájmu, velice individuální, potřeba citlivého zvážení, jako vhodný se proto ukazuje model, kdy kazatel upozorní staršího na to, že by bylo vhodné oslovit konkrétního jedince s nímž už např. sám hovořil, anebo nově příchozího nasměruje na některého ze starších.
  • Možnost použít „vizitky“ – pro příští schůzi se připraví konkrétní návrh
  • Připomenutí partnerství – br. Waloschek informoval o zkušenostech ze svého půlročního pobytu ve Velké Británii – partnerský sbor v Purley; praktický důsledek partnerství – pomoc s bydlením; v Purley je myšlenka partnerství velmi živá, konají se každoměsíční diskuse o významu partnerství, panuje velký zájem o dění v partnerských sborech

II. HOSPODÁŘSKÉ ZÁLEŽITOSTI:

  • Topení v kostele
  • Vzhledem k příznivým ohlasům z jiných kostelů na topná tělesa, umístěná v lavicích, a potřebě postoupit dále v řešení této věci, se staršovstvo usneslo oslovit výrobce panelů, aby sám vypracoval předběžnou projektovou dokumentaci a návrh řešení (pro 100 míst) včetně cenové kalkulace jak na samotná topná zařízení, tak i navazující elektroinstalaci.